HUKUM MUSIK DAN SHOLAWAT YANG DI
IRINGI MUSIK
assalamu alaikum
saya suka mendengar musik, terutama musik religi dan solawatan..
akan tetapi saya pernah mendengar salah satu ustad, mengatakan bahwa musik haram,,,
saya suka mendengar musik, terutama musik religi dan solawatan..
akan tetapi saya pernah mendengar salah satu ustad, mengatakan bahwa musik haram,,,
nah bagaimna penjelasan yg sebenarnya ?
apakah musik memang haram ?
apakah musik memang haram ?
monggo tadzz
JAWAB:
Alat-Alat Muzik Yang Ditegah/Diharamkan
Dalam beberapa buah hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam ada menyebutkan jenis-jenis alat muzik yang diharamkan. Adapun alat-alat muzik yang ditegah oleh syara‘ itu ialah:
1. Al-Ma‘azif iaitu sejenis alat muzik yang bersenar (bertali)
banyak.
2. Al-Mazamir iaitu alat muzik yang ditiup seperti seruling.
3. Al-Awtar atau Al-‘ud iaitu alat muzik yang bertali sejenis kecapi.
4. Al-Thabl atau Al-Kubah iaitu gendang kecil yang ramping di tengah.
5. Al-Kamanjah iaitu Biola.
6. Al-Rabab iaitu alat bunyian (seperti biola) yang bertali dua atau tiga.
7. Al-Shanj iaitu canang, berupa dua piring kekuningan yang diadu.
8. Al-Junk atau Al-Thunbur iaitu alat muzik yang dipetik yang mempunyai leher panjang dan mempunyai tali daripada tembaga (berasal dari Parsi).
Pengharaman alat-alat muzik yang dinyatakan di atas berdasarkan hadis-hadis berikut;
2. Al-Mazamir iaitu alat muzik yang ditiup seperti seruling.
3. Al-Awtar atau Al-‘ud iaitu alat muzik yang bertali sejenis kecapi.
4. Al-Thabl atau Al-Kubah iaitu gendang kecil yang ramping di tengah.
5. Al-Kamanjah iaitu Biola.
6. Al-Rabab iaitu alat bunyian (seperti biola) yang bertali dua atau tiga.
7. Al-Shanj iaitu canang, berupa dua piring kekuningan yang diadu.
8. Al-Junk atau Al-Thunbur iaitu alat muzik yang dipetik yang mempunyai leher panjang dan mempunyai tali daripada tembaga (berasal dari Parsi).
Pengharaman alat-alat muzik yang dinyatakan di atas berdasarkan hadis-hadis berikut;
1. Diriwayatkan daripada Abu Umamah
Radhiallahu ‘anhu telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam :
Radhiallahu ‘anhu telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam :
Maksudnya: "Bahawa Allah Azza wa Jalla telah membangkitkan
saya menjadi Nabi dengan membawa hidayat dan rahmat kepada orang-orang mukminin
dan Allah telah memerintahkan saya menghapuskan alat ma‘azif (alat
bunyi-bunyian) dan alat-alat mazamir (seperti seruling) dan alat-alat awtar
(bunyi-bunyian bertali), salib (cross)dan perkara-perkara jahiliah... * (Hadis
riwayat Abu Daud dan At-Thayalisy).
2. Ahmad bin Mani‘ Al-Harits Ibnu Abu Usamah pula meriwayatkan
dengan lafaz: Maksudnya: "Bahawa Allah ‘Azza wa Jalla telah membangkitkan
saya (menjadi Nabi) dengan membawa rahmat dan hidayat kepada sekalian alam dan
Allah telah memerintahkan saya menghapuskan mazamir, ma‘azif, arak dan
berhala-berhala yang disembah pada zaman jahiliah (dan sekarang) dan Tuhan saya
telah bersumpah dengankebesaranNya dan kekuasaanNya...*
3. Hadis ini disokong oleh hadis riwayat Ibnu ‘Abbas Radhiallahu
‘anhuma yang telah berkata: Maksudnya: "Kubah itu haram, dannu itu haram, ma‘azif
(alat muzik bertali) itu haram dan alat muzik jenis bertiup itu haram"
(Hadis riwayat Ahmad)
4. Di riwayatkan oleh Al-Bazzar daripada riwayat Ibnu ‘Abbas
Radhiallahu ‘anhuma Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Maksudnya:
"Bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengharamkan bangkai, judi
dan kubah yakni thanbur (bukan thunbur perang)".
5. Dalam hadis yang lain Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: "Ditukarkan keadaan satu golongan daripada umatku kepada keadaan yang lebih buruk dengan sebab mereka meminum arak dan bermain kubah (sejenis gendang) dan ma‘azif".
Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Maksudnya: "Ditukarkan keadaan satu golongan daripada umatku kepada keadaan yang lebih buruk dengan sebab mereka meminum arak dan bermain kubah (sejenis gendang) dan ma‘azif".
6. Daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma bahawa Rasululah
Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: Maksudnya: "Aku diperintahkan
untuk membinasakan alat gendang dan alat hiburan yang ditiup" (Hadis
riwayat Ad-Dailami)
Demikian beberapa hadis yang menjadi dalil tentang haramnya alat-alat hiburan (muzik). Para ulama mazhab Al-Syafi‘e juga telah menghukumkan bahawa alat-alat muzik itu adalah haram, sebagaimana yang disebutkan oleh hadis di atas.
Demikian beberapa hadis yang menjadi dalil tentang haramnya alat-alat hiburan (muzik). Para ulama mazhab Al-Syafi‘e juga telah menghukumkan bahawa alat-alat muzik itu adalah haram, sebagaimana yang disebutkan oleh hadis di atas.
Dalam kitab Al-Muhadzdzab karangan Imam Abu Ishak Al-Syirazi
menjelaskan bahawa
haram menggunakan alat-alat (muzik) yang dibunyikan (dipanting atau digendang) tanpa
ada lagu seperti ‘ud , thaunbur, ma‘azifah ,
thabl (gendang) dan mizmar. Adapun dalil haramnya bermain muzik itu sekalipun tidak diiringi dengan lagu berdasarkan firman Allah:
Tafsirnya:"Dan ada di antara manusia; orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah". (Surah Luqman: 6)
Menurut Ibnu ‘Abbas maksud tafsir "perkara hiburan yang melalaikan " itu adalah alat-alat hiburan . (Al-Muhadzdzab: 2/457)
Begitu juga dalam kitab Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah, Imam An-Nawawi menyebutkan bahawa makruh menyanyi dengan tidak disertai alat (muzik) dan mendengarnya, dan adalah haram menggunakan alat (muzik) yang menjadi syiar peminum-peminum (arak) seperti thunbur , ‘ud , shanj dan mizmar Iraqi dan (haram) mendengarnya. (Hasyiah Qalyubi wa Umairah: 4/321)
haram menggunakan alat-alat (muzik) yang dibunyikan (dipanting atau digendang) tanpa
ada lagu seperti ‘ud , thaunbur, ma‘azifah ,
thabl (gendang) dan mizmar. Adapun dalil haramnya bermain muzik itu sekalipun tidak diiringi dengan lagu berdasarkan firman Allah:
Tafsirnya:"Dan ada di antara manusia; orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada cerita-cerita dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan; yang berakibat menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah". (Surah Luqman: 6)
Menurut Ibnu ‘Abbas maksud tafsir "perkara hiburan yang melalaikan " itu adalah alat-alat hiburan . (Al-Muhadzdzab: 2/457)
Begitu juga dalam kitab Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah, Imam An-Nawawi menyebutkan bahawa makruh menyanyi dengan tidak disertai alat (muzik) dan mendengarnya, dan adalah haram menggunakan alat (muzik) yang menjadi syiar peminum-peminum (arak) seperti thunbur , ‘ud , shanj dan mizmar Iraqi dan (haram) mendengarnya. (Hasyiah Qalyubi wa Umairah: 4/321)
Imam Ibnu Hajar pula menyebutkan dalam kitabnya Al-Zawajir
bahawa Abu Al-Abbas Al-Qurtubi telah berkata: "Adapun alat-alat muzik yang
ditiup ( al-mazamir ), alat-alat muzik yang bertali ( al-awtar ), alat-alat
muzik yang digendang ( kubah ), maka tiada perselisihan ulama pada mengharamkan
mendengarnya dan aku tidak mendengar seorang pun daripada ulama yang muktabar
sama ada daripada ulama salaf dan juga khalaf yang berpendapat mengharuskannya.
Dengan hal yang demikian tidak syak lagi pada mengharamkannya dan tentang fasik
dan berdosanya orang yang melakukannya, kerana ia adalah syiar (tanda dan
lambang) bagi penggemar-penggemar arak dan penyokong-penyokong perbuatan
fasik".
Sesungguhnya ulama-ulama dalam mazhab Syafi‘e bukanlah satu-satunya mazhab yang mengharamkan hampir kesemua alat-alat muzik, bahkan kita dapati juga ulama-ulama mazhab lain seperti ulama mazhab Hanafi dan Hanbali berpendapat
Sesungguhnya ulama-ulama dalam mazhab Syafi‘e bukanlah satu-satunya mazhab yang mengharamkan hampir kesemua alat-alat muzik, bahkan kita dapati juga ulama-ulama mazhab lain seperti ulama mazhab Hanafi dan Hanbali berpendapat
Alat musik itu diharamkan karena di dalamnya bisa menghalangi
dzikir pada ALLOH,lalai pada sholat,dan bisa memisah taqwa dan cenderung pada
hawa nafsu dan terlena atas kemaksiatan
Refrensi:
إتحاف السادة المتقين الجزء السادس صحيفة 501 ما نصه :
ومنها
ألة اللهو المحرمة كاالطبنور والرباب والمزمار وجميع المزامير والشباة من جملتها،
وإنما حرمت هذه الأشياء لما فيها من الصد عن ذكر الله وعن الصلاة ومفارقة التقوى
والميل إلى الهوى والانغماس في المعاصي.
إسعاد
الرفيق صحيفة 103 ما نصه :
ومنها
الاستماع إلى التزمير بنحو المزمار بكسر الميم وإلى الضرب بنحو الطبنور بضم الطاء
كصنج بفتح أوله وهو صفر يجعل عليه أوتار يضرب بها أو قطعتان من صفر تضرب إحداهما
بالأخر وكذا في شيء من سائر باقي الأصوات المحرمة المضطربة غيرها من الأوتار لأن
اللذة الحاصلة منها تدعو إلى فساد كشرب خمر ولأنها شعار أهل الفسق كما مر. إهـ.
إحياء
علوم الدين الجزء الثالث صحيفة 269 ما نصه :
ولا
يستثنى من هذه إلا الملاهي والأوتار والمزامير التي ورد الشرع بالمنع منها لا
لذاتها. إهـ.وقد ذكر المصنف أن القياس الحل لولا ورود الأخبار وكونها صارت شعار
أهل الشرب. إهـ.
[ Ihya’ Ulumuddin juz II halaman 287 ].
العارض
الخامس في الآلة بأن تكون من شعار أهل الشرب أو المخنثين وهي المزامر والأوتار
وطبل الكوبة فهذه ثلاثة أنواع ممنوعة وما عدا ذلك يبقى على أصل الإباحة
والمسموع
المباح: مثل الصوت الحاصل بالتغني والألحان، بخلاف الصوت الحاصل من آلات اللهو
والطرب المحرمة - كالوتر - فهو حرام يجب كف النفس من سماعه.
اعانة
الطالبين ج٢ ص٢٨
Suara yg boleh didengar salah satunya adalah nyanyian (nyanyian yg tidak ada unsur keharaman n tdk melalaikan).
Beda halnya jika suara yg keluar dari alat musik sperti gitar dan sejenisnya. Maka haram mendengarkannya, bhkan wajib menahan diri dari mndengarnya.
sholawat yg di sertai musik ulama berbeda pendapat
Tentunya yg biasa kita dengar jika shalawat itu ya dgn
hadrah/dufuf. Jika yg ditanyakan itu musik dari hadrah ya tidak masalah.
أعلنوا
هذا النكاح، واجعلوه في المساجد، واضربوا عليه بالدفوف، وليولم أحدكم ولو بشاة، رواه
الطبراني
اعانة
الطالبين ج٣ ص٣١
apa bila sholawat tersebut di
iringi dgn alat alat musik yg di haramkan maka ulama ikhtilaf/berbeda pendapat
dlm mnyikapi nya;
Menurut Qoul Ashoh tidak dapat pahala
Menurut Muqobilul Ashoh dapat pahala
الجمل
على المنهج الجزء الخامس ص: 380
(
قوله أما مع الآلة فهو محرمان ) وهذا ما مشى عليه الشارح والذى مشى
عليه م ر فى شرحه أن الغناء مكروه وعلى ما هو عليه والآلة محرمة وعبارته ومتى
اقترن بالغناء آلة محرمة فالقياس كما قاله الزركشى تحريم الآلة فقط وبقاء الغناء
على الكراهة إهـ.
2.
غاية الوصول ص: 31
(و) الأصح ( أنه ) اى فاعلها على القول بصحتها ( لا يثاب ) عليها
عقوبة له عليها من جهة الغصب وقيل يثاب عليها من جهة الصلاة وإن عوقب من جهة الغصب
فقد يعاقب بغير حرمان الثوب أو بحرمان بعضه.
المفتيعطية
صقر .مايو 1997
المبادئالقرآن
والسنة
السؤالما
حكم الدين فيما نراه فى بعض حلقات الذكر من الضرب بالدفوف والمزامير وغيرها؟
الجوابنقل
القرطبى عن أبى بكر الطرطوشى رحمهما اللّه تعالى أنه سئل عن قوم يجتمعون فى مكان
يقرءون شيئا من القرآن ، ثم ينشد لهم منشد شيئا من الشعر فيرقصون ويطربون ويضربون
بالدف والشبابة ، هل الحضور معهم حلال أم لا؟ فأجاب : مذهب الصوفية أن هذا بطالة
وجهالة وضلالة إلى آخر كلامه ، قلت : وقد رأيت أنه أجاب بلفظ غير هذا، وهو أنه قال
:مذهب الصوفية بطالة وجهالة وضلالة ، وما الإِسلام إلا كتاب اللّه وسنة رسوله صلى
الله عليه وسلم وأما الرقص والتواجد فأول من أحدثه أصحاب السامرى لما اتخذ لهم
عجلا جسدا له خوار قاموا يرقصون حوله ويتواجدون ، فهو دين الكفار وعبَّاد العجل ،
وإنما كان مجلس النبى صلى الله عليه وسلم مع أصحابه كأنما على رءوسهم الطير من
الوقار. فينبغى للسلطان ونوابه أن يمنعوهم من الحضور فى المساجد وغيرها، ولا يحل
لأحد يؤمن باللّه واليوم الآخر أن يحضر معهم ولا يعينهم على باطلهم .هذا مذهب مالك
والشافعى وأبى حنيفة وأحمد وغيرهم من أئمة المسلمين . "حياة الحيوان الكبرى
للدميرى- العجل "فتاوى الأزهر ج 10 ص 310
Al Qurthubi telah menuqil dari Abu Bakar al Thurthusyi rha,
beliau pernah ditanya mengenai kaum yang berkumpul dalam suatu tempat yang
disitu mereka membaca sebagian ayat Qur’an kemudian mereka melantunkan syair
lalu mereka menari dan memukul terbang. Apakah menghadiri perkumpulan mereka
itu dihalalkan atau tidak? Beliau menjawab, “Menurut mazhab shufi bahwa
perbuatan itu adalah suatu kebodohan dan kesesatan…….dst.” namun, aku berkata,
“Aku telah melihat kalau beliau pernah menjawab permasalahan itu dengan
perkataan selain itu. Yaitu beliau pernah berkata, “Menurut mazhab shufi bahwa
perbuatan itu adalah suatu kebodohan dan kesesatan.
Tidaklah dalam Islam melainkan kitabullah dan sunnah Rasulullah
saw. Adapun menari dan berkasih-kasihan, maka orang yang memulainya adalah
teman-teman Samiri disaat dia telah berhasil membuat patung anak sapi bisa
bersuara. Mereka berdiri, menari disekeliling anak sapi itu dan
berkasih-kasihan, dan itu adalah perbuatan agama orang-orang kafir dan para penyembah
anak sapi. Sedangkan majlis Nabi saw bersama para sahabat adalah seakan-akan
diatas kepala mereka terdapat burung, karena ketenangan dan keantengan mereka.
Sebaiknya, bagi para penguasa dan para wakilnya untuk melarang mereka dari
mendatangi masjid-masjid dan lainnya, dan tidaklah halal bagi seorangpun yang
beriman kepada Allah dan hari akhir untuk menghadirinya dan tidak juga membantu
kebatilan mereka.Demikian itu adalah mazhab Malik, syafi’I, Abu Hanifah, Ahmad
dan dan para imam lainnya. “Hayatul Hayawanan al Kubra lil Damiri – al ‘Ajal
(anak sapi jantan) Fatawiy Al-Azhar juz 10 hal. 310.”
والله اعلم بالصواب
Tidak ada komentar:
Posting Komentar